marionuganda2014.reismee.nl

bezoek aan The Village

Weer wat nieuws vanuit Jinja,


Afgelopen maandag naar the Village van Arise and Shine geweest op een kleine 3 uur rijden vanuit Jinja. Overwegend onverharde wegen, waarbij over verschillende afstanden aan de weg werd gewerkt. Stenen, houten en lemen huisjes wisselden elkaar af. Op het laatste stuk stonden voornamelijk hutjes aan het slingerende zandpad. Om een beeld te geven voeg ik wat foto’s toe, zodra de internetverbinding dit toelaat. Het uploaden van foto’s blijft een probleem, i.v.m. de slechte verbinding in de restaurantjes, waar ik af en toe wat tijd doorbreng. Hopelijk krijgen we donderdag zelf internet. Bij aankomst in the Village hebben we kennis gemaakt met de staf en rond gekeken in het dorp. Naast een school, is er een naaiatelier te vinden. Er staan van die prachtige oude Singer naaimachines. Voor mij een stukje nostalgie, omdat mijn moeder een dergelijke naaimachine had en ik mijn eerste kieltje op die machine in elkaar heb gefrut. We maakten kennis met de familie van de directeur van het project en werden hartelijk ontvangen in hun ronde, overigens zeer ruime hut. Bijzonder leuk, omdat ik een dergelijk onderkomen afgelopen najaar heb gezien in het Afrikamuseum en nu zomaar in het echt kon bekijken. De andere hutten bleken een stuk kleiner. In de woning zelf wordt niet gekookt, dat gebeurt in een aparte kookhut. Er wordt gekookt op hout. In dit gedeelte van The Village lopen zwijntjes te knorren en worden koeien gehouden. Verschillende kinderen kwamen kennis maken. Er liep een meisje met haar “baby”, een zelfgemaakte pop van stengels en bladeren, zoals ik ze een paar jaren terug in Indonesië heb gezien. Frappant omdat de pop exact hetzelfde uiterlijk had! De bewoners van het dorp hopen dat er een aantal vrijwilligers komen werken. Omdat er geen stromend water is, geen stroom, er ratten en muizen lopen, er geslapen wordt in een hut op dunne matjes, weet ik nog niet of ik er ga helpen. Het is zo’n eind rijden van Jinja, echt vermoeiend. Daarnaast ben ik geen held wat betreft al die beesten…..(Niet verder vertellen hoor). Op dit moment rennen er hagedissen over de muur van de woonkamer, ik zit daarom in het midden van de kamer…;) Na een bezoek aan 3 groepen op de school, waar o.a. Godsdienst en Engels werd gegeven, zijn we weer richting Jinja gereden. Onderweg zag ik nogal wat kale stukken land waar de bomen waren gerooid. Velden met suikerrriet wisselden stukken bos en gehuchtjes af. Mensen halen hun water overwegend bij de waterputten. Ze doen het water net als in Ethiopië in gele jerrycans. Het verschil zit erin dat het water meestal per fiets wordt vervoerd en dat er meer putten zijn geslagen. Uganda is arm, maar wat minder dan Ethiopië. Langs de weg liepen veel latentiekinderen en adolescenten in allerlei kleuren schooluniform van school terug naar huis. De weg was zo stoffig, dat we bij tijd en wijle in een rode stofwolk terecht kwamen. Bij aankomst in Jinja was een (nog steeds koude) douchebeurt dan ook geen overbodige luxe.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change